Scheepswerf en Motorenfabriek Fa. S. Seijmonsbergen

2 Fans
Oostelijk Havengebied

Alle oude documenten verdwenen letterlijk in de container. Dachten we...

Oostenburg Een terwaterlating op scheepswerf S. Seijmonsbergen in 1958.

Oostenburg Een terwaterlating op scheepswerf S. Seijmonsbergen in 1958.

Alle rechten voorbehouden

Op 24 november 1877 begon Steven Seijmonsbergen op Wittenburg in Amsterdam-Oost een scheepswerf voor het bouwen-en repareren van houten schepen. Op 1 mei 1902 kocht Steven Seijmonsbergen een stuk grond van 18 are en 80 centiare aan de Oostenburgerdwarsstraat Nrs: 29 en 31 op Oostenburg , voor de prijs van Fl. 22.500 en verplaatste de werf naar dit terrein. Dit terrein maakte deel uit van de voormalige scheepswerf 'Concordia' en lag midden in de woonwijk. Daar begon men mede onder invloed van zoon Hendrik met het bouwen van ijzeren schepen. Eerst door mankracht voortbewogen dekschuiten, later sleepboten en een aantal veerboten. De meeste schepen waren bestemd voor transport binnen de Amsterdamse wateren. In 1914 richtte Hendrik samen met een vriend, de Heer van Raamsdonk, de Amsterdamse Schuitenverhuurderij op. In de jaren na 1955 legde men zich vooral toe op de bouw van visserskotters. Wanneer zo’n vissersschip te water werd gelaten, moesten eerst de schoolkinderen van de school, die recht tegenover de scheepshelling lag, buiten op het speelplein staan, want stel je voor als de trossen braken… Helaas is er van de werf niets overgebleven dan alleen de woning van de toenmalige werfbaas, die tot op de dag van vandaag nog bewoond wordt. En de herinneringen. Op de plaats van de werf is nu een speelplaats gemaakt, onder andere voorzien van een boot gemaakt van autobanden. Verder varen er in ons land nog een aantal oude sleepboten van de werf, maar nu als pleziervaartuigen.

Lange tijd was van de werf praktisch niets bekend. Men dacht dat alle oude documenten letterlijk in de container waren verdwenen. Maar een unieke vondst in 2008 bracht allerlei scheepsbouwtekeningen van de werf boven water (zie onder het verhaal). De tekeningen zijn allemaal nog in een uitstekende staat doordat ze sinds 1978 (het jaar van de beëindiging van de werf) zeer goed en zorgvuldig bewaard blijken te zijn geweest. Een ongelofelijke vondst!

De tekening worden nu geïnventariseerd en mogelijk geëxposeerd. Meer weten? Neem contact op met: seijmons.bergen@kpnmail.nl

Alle rechten voorbehouden

45373 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Schilderij scheepswerf Een schilderij van hoe de werf eruit zag in 1927. Het schilderij is gemaakt in opdracht van H. Seijmonsbergens grootvader  t.g.v. het 50 jarig bestaan van de werf in 1927.

Schilderij scheepswerf Een schilderij van hoe de werf eruit zag in 1927. Het schilderij is gemaakt in opdracht van H. Seijmonsbergens grootvader t.g.v. het 50 jarig bestaan van de werf in 1927.

Alle rechten voorbehouden
Oostenburg De familiefotoalbum met overzichtsfoto's van een te water lating op de werf in 1958.

Oostenburg De familiefotoalbum met overzichtsfoto's van een te water lating op de werf in 1958.

Alle rechten voorbehouden
De werf tussen 1955 en 1962 Via, via kwamen uit het nalatenschap van Henks vader (Bastiaan Seijmonsbergen) enkele opmerkelijke foto's boven water, waaronder deze: De werf, gelegen aan de Oostenburgergracht, gefotografeerd (tussen 1955-1962)vanaf het dak van een Openbare Lagereschool op Wittenburg, vlak voor de tewaterlating van de visserskotter: Sch.24  "Clara" bestemd voor Rederij Jaczon BV. te Scheveningen.

De werf tussen 1955 en 1962 Via, via kwamen uit het nalatenschap van Henks vader (Bastiaan Seijmonsbergen) enkele opmerkelijke foto's boven water, waaronder deze: De werf, gelegen aan de Oostenburgergracht, gefotografeerd (tussen 1955-1962)vanaf het dak van een Openbare Lagereschool op Wittenburg, vlak voor de tewaterlating van de visserskotter: Sch.24 "Clara" bestemd voor Rederij Jaczon BV. te Scheveningen. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Te waterlating Op een tweede foto van de te waterlating van de visserskotter zijn de grote afmetingen van de vissersboot in verhouding tot de breedte, of liever de engte van de Oostenburgergracht te zien. Een dergelijke te waterlating was altijd een heel spectakel, vooral, omdat indien de kabels, die het schip moesten afremmen, zouden breken, de achtersteven zich in de school zou kunnen boren, met alle gevolgen van dien.

Te waterlating Op een tweede foto van de te waterlating van de visserskotter zijn de grote afmetingen van de vissersboot in verhouding tot de breedte, of liever de engte van de Oostenburgergracht te zien. Een dergelijke te waterlating was altijd een heel spectakel, vooral, omdat indien de kabels, die het schip moesten afremmen, zouden breken, de achtersteven zich in de school zou kunnen boren, met alle gevolgen van dien. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Door een toevallige samenloop van omstandigheden  is een bezitter van één van de op de werf gebouwde (80 jaar) oude veerboot in het bezit gekomen van zeer veel scheepsbouwtekeningen, zoals van motorsleepboten, veerboten, watertaxi's, directieschepen, vis-kotters e.d. Waaronder deze bouwtekening van ca 1930 van een zogenoemd directiescheepje.

Bouwtekening m Door een toevallige samenloop van omstandigheden is een bezitter van één van de op de werf gebouwde (80 jaar) oude veerboot in het bezit gekomen van zeer veel scheepsbouwtekeningen, zoals van motorsleepboten, veerboten, watertaxi's, directieschepen, vis-kotters e.d. Waaronder deze bouwtekening van ca 1930 van een zogenoemd directiescheepje. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Een tekening van ca. 1930 van een motorsleepboot.

Bouwtekening m Een tekening van ca. 1930 van een motorsleepboot. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Bouwtekening m Een bronzen naambord, hetgeen op elk gebouwde boot werd aangebracht.

Bouwtekening m Een bronzen naambord, hetgeen op elk gebouwde boot werd aangebracht. Door: Christina Mercken

Alle rechten voorbehouden
Personeel scheepswerf Gedeelte van het werfpersoneel tijdens het jaarlijkse uitstapje (1962 of 1963) dat vrijdags na Hemelvaartsdag werd gehouden. Tiny Piets, voormalig administratief medewerkster wist zich de meeste namen van de mannen nog te herinneren. De vrouwen zijn hun echtgenotes c.q. vriendinnen.<br />Onderste rij vlnr: Piet Boelsma, onbekend, onbekend, Willem de Vlies, Jaap Nijman, Jan v.d.er Plas.<br />2e rij van onderen vlnr: Bas Seijmonsbergen, Jan Schilder, Jan Geer, Joop Blom, Freek Ligtvoet, dhr. Hartman,Dirk Blom, Dirk Schouten  (hij werkte in opdracht van Timmerfabriek IJmuiden t.b.v. scheepsbetimmeringen).<br />3e rij van onderen vlnr: onbekend (werkte ook in opdracht van timmerfabriek IJmuiden), Jan Vink, Gerrit Franzen, onbekend.<br />4e rij van onderen vlnr: de schoonmaakster Mevr. Rijkenberg, Harm Bergsma, Bert Koekkoek, Jan Nieborg, onbekend, Thijs Postma en werfbaas Hans Hinloopen.<br />5e rij van onderen vlnr: Willem Belier, Joop Fleurbaaij, Tiny Piets (opvolgster van mejuffrouw Martin), Adri Kemp (volontair van de HTS Scheepbouwkunde te Haarlem), Berus Brouwer, Maaike van Dijke. <br />Bovenste rij vlnr: onbekend, Theo onclin, Piet Makker, onbekend, onbekend, Teun de Ouden

Personeel scheepswerf Gedeelte van het werfpersoneel tijdens het jaarlijkse uitstapje (1962 of 1963) dat vrijdags na Hemelvaartsdag werd gehouden. Tiny Piets, voormalig administratief medewerkster wist zich de meeste namen van de mannen nog te herinneren. De vrouwen zijn hun echtgenotes c.q. vriendinnen.
Onderste rij vlnr: Piet Boelsma, onbekend, onbekend, Willem de Vlies, Jaap Nijman, Jan v.d.er Plas.
2e rij van onderen vlnr: Bas Seijmonsbergen, Jan Schilder, Jan Geer, Joop Blom, Freek Ligtvoet, dhr. Hartman,Dirk Blom, Dirk Schouten (hij werkte in opdracht van Timmerfabriek IJmuiden t.b.v. scheepsbetimmeringen).
3e rij van onderen vlnr: onbekend (werkte ook in opdracht van timmerfabriek IJmuiden), Jan Vink, Gerrit Franzen, onbekend.
4e rij van onderen vlnr: de schoonmaakster Mevr. Rijkenberg, Harm Bergsma, Bert Koekkoek, Jan Nieborg, onbekend, Thijs Postma en werfbaas Hans Hinloopen.
5e rij van onderen vlnr: Willem Belier, Joop Fleurbaaij, Tiny Piets (opvolgster van mejuffrouw Martin), Adri Kemp (volontair van de HTS Scheepbouwkunde te Haarlem), Berus Brouwer, Maaike van Dijke.
Bovenste rij vlnr: onbekend, Theo onclin, Piet Makker, onbekend, onbekend, Teun de Ouden

Alle rechten voorbehouden

61 reacties

Voeg je reactie toe
Gert

tekening sch 21 bouwnummer 636

Is er in de tekeningen toevallig ook nog een tekening van de sch 21 gevonden.
Ik zou deze graag nabouwen als model voor mijn schoonvader die er op gevaren heeft.
Ook als iemand wat meer foto's heeft van de bouw van deze boot of varend zijn ze van harte welkom.

Hans Hinloopen

Beste Henk

Hier nogmaals Jan Neef.
Ik ben op bezoek geweest bij Hans Hinloopen
die heeft er gewerkt van 1952 t/m 1971
Zijn Pa heeft er gewerkt van 1937 tot 1964 op de werf gewerkt evenals de oom van Hans.

Ik heb een enorm foto boek gezien ik zal je een paar scans ervan toe sturen.
de rest moet je maar via het kontact met Hans gaan bekijken
Er schijnt ook nog een stuk film te zijn die ik nog moet bekijken
je hoort meer van ons
groeten van Jan Neef en Hans Hinloopen
uit Diemen

null

W de Graaf

Ik ben in bezit van de IJtunnel I een voormalig heen en weer van rederij Boekel gebouwd in 1938 bij Seijmonsbergen. Ik dacht altijd dat er 2 waren maar nu weet ik dat er 3 zijn geweest wie heeft hierover wat informatie?
wimdegraaf@hotmail.com
Gr. Wim.

null

frans looij

er zijn nog steeds sleepboten die tot op de dag van vandaag volop in bedrijf zijn 2 van deze boten zijn de nancy gebouwd in opdracht van ferry van raamsdonk gebouwd in 1954 met de naam ferry en de voorzaan ex ien, bruinessen bv gebouwd ook in opdracht van ferry van raamsdonk ik meen in 1953 ander de naam a.s 2 (amsterdamsche schuitenverhuurderij) later weer terug gekomen bij raamsdonk met schipper piet koekoek ik frans looij ben 25 jaar schipper geweest op de ferry bij de firma raamsdonk en later overgenomen door bruinissen b.v mijn vader weet er nog veel meer van is ook schipper geweest op de ferry en als 15 jarige begonen als schuitenvoerder in de amsterdamsche haven o.a bij koppen en smulling de leeuw,raamsdonk en bruinessen
met vriendelijke groet f.j looij
a-mail f.looij@hotmail .com

Christina Mercken

Lenie

Op de werf van Seijmonsbergen te Amsterdam zijn in 1949 al vissersschepen gebouwd voor Urker reders! Deze gegevens staan vermeld in het boek van Meindert de Boer met als titel: 50 jaar Urker vissersschepen. Ook is er een foto van de UK2 die de proefvaart maakt op het IJ. Deze staat in het boek van een neef van mij. De titel van dit boek is: Nederlandse Kottervisserij in beeld, van Jurie van den Berg.
Met vr. gr . Lenie

Een bezoeker

Jaap Bijl

Een meer uitgebreid verhaal over de werf S.Seijmonsbergen met een lijst gebouwde sleepboten, staat in het tijdschrift "Sleep & Duwvaart"nr. 142 - augustus 2007.

Een bezoeker

Jan Neef

Dit is voor mij heel bijzonder om te lezen, ik heb geen foto's maar mijn vader was de kapitein op de drijvende bok van de werf Seijmonsbergen en hoorde er vaak over ook dat bij de diverse werkzaamheden die hij deed vaak filmopnamen gemaakt werden oa bij de plaatsing van de hembrug. Ik heb nog wel een soort logboekje van hem gevonden waar hij wat notities maakte van uitgaven e.d. rond de tijd dat ik geboren werd of was en dat was in de oorlogstijd 1943. Hopelijk weet u meer of weet u waar foto's of film opnamen te zien zijn. Mvg Jan Neef, e-mail: j.neef.xs4all.nl

Een bezoeker

Wittenburg

Ik heb een klassefoto van de kleuterklas in de Bankastraat, ca 1950/1951. Veel Wiitenburgers uit die tijd zouden zich erop herkennen. Ik ben wat aan het opruimen en dan komen dergelijke foto's weer boven water. Kan ik deze via mail opsturen? Henk Bruinning Schagen NH

Een bezoeker

Oostelijke binnenstadverhalen

Henk Seijmonsbergen,
Wilt u s.v.p. kontakt met ons opnemen i.v.m. met ons boek 'Oostelijke binnenstadverhalen' dat in mei of juni 2007 zal uitkomen, ook andere mensen die verhalen en/of foto's hebben over de Oostelijke eilanden en de Kadijken graag reageren. Hieronder voeg ik nog een stuk van de tekst die volgende week in 'Eilander' verschijnt:
-
OOSTELIJKE BINNENSTADVERHALEN:
De oostelijke binnenstad kent een rijke geschiedenis, met de Oostelijke Eilanden en de Kadijken kreeg Amsterdam buurten met historische elementen en een eigen karakter.
-
Verhalen uit de buurt
Met de verhalen uit de oostelijke binnenstad willen wij bewoners, kunstenaars en ondernemers hun verhaal laten doen over wie ze zijn, over hun buurt. Hoe de bewoners nu samen leven in de buurt en hoe ze dat in de toekomst zien. Hoe ze hun buurt zagen veranderen in de loop der jaren en hoe ze de toekomst hier zien. Verhalen van
bewoners die al heel lang hier wonen en bewoners die nog niet zo lang hier wonen. Kortom over lief en leed en heden en verleden in de buurt.
-
Boek
De verhalen, foto’s, gedichten, schetsen en schilderijen uit de buurt zullen wij bundelen in een boek zodat ook anderen plezier kunnen beleven aan de oostelijke binnenstad verhalen.
-
Website
Als er genoeg belangstelling is voor dit project zullen wij een website maken met foto’s, informatie en (verkorte) verhalen over de buurt.
-
Werkt u mee aan dit boek?
Mail dan uw naam, adres en telefoonnummer naar ons zodat wij kontakt met u op kunnen nemen: binnenstadoost@yahoo.com (reageer s.v.p. ook indien u ideeën heeft voor het boek)
of stuur uw gegevens naar: Oostelijke binnenstadverhalen, Admiraliteitstraat 67, 1018 KP Amsterdam

Een bezoeker

H. Seijmonsbergen

Geachte Heer ten Kate, Ik ben de zoon van "meneer Bas". Ik zie het voor me wat U hebt geschreven! Verder heb ik een paar vragen aan U n.a.v. uw reactie op het verhaal. Wilt U daarom even contact met mij opnemen via: seijmonsbergen@kpnplanet.nl
Alvast vriendelijk bedankt.

Een bezoeker

Hans ten Katen

Dit is de werf waar ik goede heinneringen aan heb. Als praktikant heb ik er eind 1962 gewerkt, en heb er veel geleerd. Er stond destijds een viskotter (Clara?) op de helling. Ik heb nog een paar foto's van het keren van de motorfundatie hangend in de eigen drijvende bok, met Meneer Bas eraan trekkend in stereotiepe kleding (ketelpak). In de bok stond een twee cylinder gloeikopmotor, waarvan de werking mij door meneer Bas werd uitgelegd. Voor de wal lag een oud sleepbootje, ook met een gloeikop.

Een bezoeker

Michiel Kuyt, NV Sleephelling Mij. 'Scheveningen'

De vistrawler die tewater gelaten wordt is de SCH-162 'Clara'. Bouwnummer 612, lengte 43.05 m, breedte 7.52 m, holte 3.66 m.
Motor 1000 Pk Industrie. Het schip is in 1966 verkocht naar Canada. Voor dezelfde opdrachtgever zijn nog gebouwd:
SCH-125 Maria, bouwnummer 622,
SCH-21 Arie van der Zwan, bouwnummer 636,
SCH-22 Magnolia, bouwnummer 641,
SCh-33 Margriet, bouwnummer 643,
SCH-23 Yke, bouwnummer 648.
Ik heb nog een foto van een koperen werfplaat van Seymonsbergen. Als u belangstelling hebt, mail me dan: mkuyt@hotmail.com

Een bezoeker

H.Seijmonsbergen

Op de locatie van de voormalige werf is nu een speelplaats gemaakt o.a. voorzien van, hoe kan het ook anders, een schuit samengesteld van autobanden. Deze locatie kunt U bekijken op: www.flashearth.com. U navigeert dan naar: 52 22 11 N - 4 55 22 E. Daarna zoemt U in en verbaast U over hetgeen U ziet. m.vr.gr. seijmonsbergen@kpnplanet.nl

Een bezoeker

B.de Graaf-Lochem

Ik zou graag weten hoe de scheepjes van Bergman heten in de jaren 1950-60. Mail me als je het weet graag. talyoot@tiscali.nl

Een bezoeker

Ben de Graaf-Lochem

Als ik het goed heb ging het stuurhutje plat als de brug werd gepasseerd. Daarna ging het weer omhoog als het regende. Bij mooi weer lag het plat. Ik woonde in Noord vandaar dat ik het mij nog herinner. Het was in de jaren 50-60. Als de oversteek gemaakt werd, zat je gelijk met het water op het IJ zo laag was de boot. Die voer naar de Valkenweg-Hollandia-Kattenburg(atelier). Hoe de bootjes heetten, weet ik niet meer.

Een bezoeker

H.N. Hulsman

Dit is een interessant verhaal. Mijn grootvader was scheepstimmerman, en werkte o.a. op een scheepswerf "Koning David" eveneens op Oostenburg. Ook daarvan is slechts weing bekend. Seijmonsbergen is een bekende naam uit mijn jeugd. Wellicht ben ik zelfs met opa op deze werf geweest. Ook ik zoek nog gegevens, maar dat valt niet mee.
De foto heb ik opgeslagen in mijn bestand.

Visitor

Jan Marijt

Jammer dat er weinig over is van deze werf. Zelf vaar ik met de Heen en Weer V van Rederij Bergmann, gebouwd in 1928 bij Seijmonsbergen. Vanaf 1946 heb ik alles van de H&W V op een rijtje. Ik weet alleen dat hij voor 1946 "Wieringermeer" heette. Wie heeft er nog foto's of verhalen van de boojes van Rederij Bergmann? Van 1957 tot 1984 heeft hij voor de ADM onder de naam "Droogdok 16" gevaren. Kijk ook op: www.ijveer.nl, mail:jan@ijveer.nl

Visitor

Steven Seijmonsbergen (1968)

Wat leuk om deze site te treffen. Ik denk dat mijn vader (S. Seijmonsbergen (1932) nog wel foto's heeft en enkele documenten. Hij heeft zelf geen e-mail, maar woont nog altijd in Heemskerk. Zelf woon ik in Amsterdam. Ik zou het leuk vinden als ik een mooie foto van het schilderij aan mijn vader zou kunnen geven. Misschien kunt u mij een mailtje sturen ? steven_marjon@hotmail.com
Met vriendelijke groet,
Steven

Visitor

Marjan Wijers

Ik woon op een van de pontjes die gebouwd is op de Scheepswerf van Seijmonsbergen: de Heen en Weer I. Mijn pontje is gebouwd in 1928 en voer van het Koffiehuis voor het Centraal Station naar de overkant van het IJ, Amsterdam Noord. Ik denk dat het nog tot in de 50er jaren gevaren heeft voordat het uit de vaart genomen en verkocht werd, maar ik weet dat niet zeker. Ik zou het leuk vinden als iemand zich nog verhalen herinnerde over mijn pontje, fotoos had of meer informatie (m.wijers@hetnet.nl).

Visitor

Jan Teer

Ik ben in 1957 daar gaan werken toen ik 14 jaar was en heb er vijf en half jaar gewerkt met veel plezier. Ik kreeg gelijk het zware werk: helpen bij het spanten buigen, daarna platen kloppen met Joop. Ik zie ze nog zo voor me. 's Morgens kwam ouwe Seijmonsbergen in de auto met chauffeur, dan was er Henk in zijn goede pak, dat was een echte directeur, en dan had ook nog Bas de werkman. Ik zie hem nog zo zitten bij de kiel met de voorhammer. Als hij begon legde hij altijd zijn sigaar of pruim (dat weet ik niet meer) op de biels. Ik heb daar van alles gdaan tot op het laatst inbouwen van de motoren. Ik heb ook nog 2 kranten foto's waar ik op sta. Ik moest toen mee te water om de sleeën los te gooien de wasde logger KW 190 Margaretha Catharina. Het mooiste was het afleveren, dat was hard werken op zee maar wel een mooie ervaring. En als het schip was afgeleverd, kregen we altijd manden vol vis mee. Ik heb daar veel geleerd en een mooie tijd gehad!