De Hema en worst is voor velen een onontkoombareย combinatie , een lezer weet nog dat ze ย elke zaterdag metย ouders naar de HEMA ging enย โ als we weer naar huis gingen nog even voor mijn vader een halve worst, voor mijn moeder, broer, zus en ik een kwart worstโ. Een ander ging elke vrijdag naarย vader, stapte uit lijn 9,om in de Hema ossenworst kopen en dan weer op lijn 9 naar Huize St. Jacob in de Plantage, waarย vaderย altijd zat te smikkelen van de ossenworst. Mooie herinneringen: " Van de tandarts vers getrokken melk tand een 1/2 Hema worst eten! En met Sinterklaas een letter er bij ".
Menigeen heeft ook dierbare herinneringen aan het genieten van andere etenswaren van de Hema, zoals muntdropjes โ die gevallen waren โ van de toonbank pakken, na een bezoekje aan het zwembad! "Zaterdag stond er een rij bij de kaas afdeling en de broodafdeling. En dan die blikken met koekjes" wordt er verzucht.
Een ander reageert:"De Hema hoorde daar gewoon en we gingen er lopend heen (vanaf de Baweanstraat). Ik heb er zelfs mijn eerste eetservies gekocht van prachtig wit porselein. In die tijd was de Hema een soort proefwinkel van de Bijenkorf. Nieuwe artikelen werden daar uitgeprobeerd. Er waren ook mensen die het een zaak voor armoedzaaiers vonden maar ik noemde het mijn 'hofleverancier'
Het was een oriรซntatie punt. Eigenlijk best een mooi gebouw, met diverse winkels die er jaren zaten. Op de andere hoek kocht ik de overhemden voor mijn man en er was een banketbakkerij. Je vraagt je inderdaad af waarom alles moet verdwijnen... "
ย Meer bekende producten van de Hemaย roepen herinneringen op:
โMijn schoolagenda's kocht ik er altijd en mijn allereerste lippenstift (het smaakte naar karamel ) heb ik ook daar gekocht. ik kwam daar vanaf mijn jeugd dus heel wat jaren ik kocht daar een busje haarlak van 2 gulden en een. lippenstiftje van 10 cent . Een voormaligeย leerling van de Clara Feij MULO schrijft โheb daar mijn eerste lipstick gekocht en in mijn schooltas verstopt want o wee als mijn vader dat zou zien !โ
Mijn partner Rob over de Hema:" Op een dag door de Hema slenterend, viel mijn oog op een bak vol puntenslijpers. Ik werd er hebberig van en wilde er een pikken, een rooie. Twijfel sloeg toe, want durfde ik dat wel? Ik keek om me heen en zag dat een man in een pak me in de gaten hield. Wat te te doen? Ik draaide de puntenslijper maar eens rond tussen duim en wijsvinger, maar schudde toen als het ware tegen mezelf van 'nee' en liep kalm door. Ik zag nog net dat de man in het pak tevreden was gesteld."
De Hema werd kennelijk ook gebruikt als overdekte straat:โIk gooi โm er toch ff in, want ik lees dit niet en kan me bijna niet voorstellen dat ik de enige ben die dat deed. Niet over straat langs de Hema lopen maar de ene kant erin en de andere kant eruit. Deed ik in mijn jeugd regelmatig."
Anderen hebben werk ervaringen opgedaan in de Hema:
"Ik ben in 1965 gaan werken in de Hema en het was heel gezellig werken , de arbeidsvitamine aan om tien uur we liepen allemaal mee te zingen.ย
Gewerkt op de zaterdag. Je moest toen alles zelf nog optellen. Ik stond op de huishoud afdeling. De 1ste zaterdag kwam iemand z'n hele uitzet kopen. Ik kan nog steeds niet beloven of ik dit รผberhaupt wel goed heb opgeteld."
Kleren kopen in de Hema brengt naar boven:
"Weet nog dat ik als 12 jarige in 1978 midden in de winkel een broek moest passen. Achterpand ribfluweel zwart. Voorpand visgraat. Mama, het jeukt. Gaat wel over als je 'm effe aanheb. Mooi niet. Gelukkig groeide ik hard.
Ook mijn 1e baby kleertjes daar gekocht bij " tante Iet" die een snoepdoosje had verstopt tussen de katoenen luiers en uitdeelde aan de kindjes die mee kwamen."
ย
ย