Netelig avontuur in de Indische Buurt

"Hallo Mede Indischebuurt genoten", zo begint Ed Riesenbeek met het delen van dit verhaal.


.<br />Foto: Beeldbank Amsterdam

.
Foto: Beeldbank Amsterdam

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

Ik heb mijn gehele jeugd in de Makassarstraat gewoond naast Dinie Strating en haar broertje Eef (Eefie).
ik ben de zoon van de schoenmaker op nr 114 Eddy Riesenbeck

Ik zat op de Anthonie van Diemen school ( bij sikkie )recht tegenover de Eltheto kerk.

De kerk had een ronde onder etage met scherpe uitstekende punten.
Ik haalde het in mijn hoofd om op deze etage te klimmen met als gevolg een gescheurde broek.
Toen ik weer naar beneden wilde ,durfde ik niet meer over die scherpe punten te klimmen en riep om hulp.

Het gevolg was de brandweer die met ladderwagen en al mijn redders waren, eenmaal beneden werd ik door mijn boze vader onthaald op een flinke uitbrander, maar een avontuur was het wel ha ha!

Ik doe natuurlijk de groeten aan de familie Strating en hoop op een reactie

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

391 keer bekeken

3 reacties

Voeg je reactie toe
Ton Gorter

Eltheto kerk

Ik ben Ton Gorter, uit de Boetonstraat, wel bekend bij Anneke Koehof.ย  Tot op de dag van vandaag vind ik het jammer dat de kerk gesloopt is. Het was een markant gebouw, met een mooie klok en toren. Mijn hele jeugd heb ik de klok horen luiden, overigens ben ik afkomstig uit een onkerkelijk nest, dus de kerk van binnen heb ik slechts 1 keer gezien, via de cathegisatielessen van ene dominee Prinssen, die we op school kregen. Ook ik zat op de Anthonie van Diemenschool en ook bij meester de Bruin. Een heel aardige jonge vent met een scooter. Ik heb nog veel namen van klasgenoten in mijn hoofd, maar ene Jan van Rhee, kan ik even niet plaatsen, misschien een ander jaar, ik ben van 1946 . Mijn hartgelijke groeten aan mede Indische buurters.

Anneke Koehof

Eltheto kerkklok

Leuke reactie op een leuk verhaal Jan van Rhee!ย  Ik denk dat die klok heel belangrijk was voor alle (spelende) kinderen.

Ik maakte er een poรซtische tekst op. Zie hiervoor : Javaplantsoen, een herinnering in de stijl van Nescio.

Jan van Rhee

Eltheto kerk klok

Ik woonde op de Insulindeweg. De kerk klok was mijn baken. Wikde ik op tijd op schoolย  zijn dan moest ik binnen 10 minuten van mijn huis (109) op school zijn.ย  Ook ik zat op Anthonie van Diemen van 1954 tot 1960, niet bij sikkie" maar bij De Bruin. Leuke school, mooie herinneringen aan.