Groot is de verwondering, bij de tien deelnemers aan de GeheugenvanOost-excursie naar het Wereldmuseum over 'Posters for the Planet' op 13 december 2024, als zij in de grote hal een flitsende, geheel digitale weergave van de bekroonde inzendingen aantreffen.
De verwachting was natuurlijk posters, aanplakbiljetten te zien op bedrukt papier, gemaakt om op straat en plein de klimaat-boodschap op een visueel aantrekkelijke manier over te brengen. Deze zullen in 2025 worden opgehangen op drukke openbare plaatsen in A 1-papier-formaat in heel Nederland, vertelt de organisator*.
'Uitkomst van onderzoek van het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad van de HvA** vertelt ons, dat Nederlanders zich veelal beperken bij hun klimaat-vriendelijke acties tot hun rol als consument: biologisch eten kopen, vlees laten staan en vaker met de trein. Actieve rollen staan meestal niet op het netvlies, terwijl de impact ervan groter is. Het onderzoek was gekoppeld aan de wedstrijd 'Posters for the Planet' van de Turing Foundation die opriep tot het maken van de beste klimaat-poster. De poster SAY WHEN van Liam Houlihan is uit ca.1500 inzendingen tot winnaar gekozen.' Wordt deze poster goed begrepen door alle Nederlanders?
Begrijpelijk dat in de groep meteen een felle discussie ontstaat. Zijn de excursie-deelnemers misschien niet ingesteld op de alternatieve weergave van het winnende exemplaar?
Ja, reeds bij de eerste prijs-poster ontdekt de jongste van de groep meer in de poster dan de snel passerende voorbijganger er in zal zien. Doet de voorstelling denken aan waterstand? De jongste ziet aan de zijkant in heel klein de waterstanden vermeld. Er is ook een minimale golving waar te nemen in de horizontale lijn met daar half zichtbaar in het Engels: “SAY WHEN”, oproep om te stoppen. Waarmee? En ook de tien top-posters ondergaan eenzelfde commentaar: deze posters zijn gericht op een kleine 'begrijpende' doelgroep. Jammer. Jammer. Hieronder een overzichtje van de expo, fijn voor Uw eigen bezoek [zie ***]
Ook het naast liggende paviljoen over plagiaat 'delen of stelen', in tegenstelling en overeenkomst, geeft de groep veel stof ter overdenking. In januari 2025 zullen we daar meer aandacht aan geven.
De poster-excursie is geslaagd, vooral door ons grote enthousiasme.
info *
*
origin=r3Tson1KSp6MdozTy%2BlQNQ://www.hva.nl/alumni/faculteit/fdmci/nieuws/
2024/11/hva-winnaars-poster-for-the-planet.html?origin=r3Tson1KSp6MdozTy%2BlQNQ
**
***
https://amsterdam.wereldmuseum.nl/nl/zien-en-doen/tentoonstellingen/posters-for-the-planet
4.
'Een poster kan namelijk iets waar woorden en opinies niet in slagen: de complexiteit van oorzaak en gevolg samenballen in één sterk ontwerp'. https://designmuseum.nl/activiteit/de-wereld-vergaat-wat-doet-de-ontwerper/